Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cykl muzyczny "Miesiąc Kobiet" zakończył się mocnym wielkanocnym akcentem. Zabrzmiało słynne "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Na zakończenie zabrzmiało "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego skomponowane w latach 1925-1926 na sopran, alt i baryton, chór mieszany i orkiestrę. Na zdjęciu soliści (od prawej) - Justyna Khil (sopran), Joanna Rot (mezzosopran), Adrian Janus (baryton).
Na zakończenie zabrzmiało "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego skomponowane w latach 1925-1926 na sopran, alt i baryton, chór mieszany i orkiestrę. Na zdjęciu soliści (od prawej) - Justyna Khil (sopran), Joanna Rot (mezzosopran), Adrian Janus (baryton). Jarosław Wnorowski
Tegoroczny cykl muzyczny "Miesiąc Kobiet" zakończył się w Wielki Czwartek, mocnym akcentem nawiązującym do Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Zabrzmiały dwa dzieła Ryszarda Wagnera, fragment symfonii Gustawa Mahlera i "Stabat Mater" - Karola Szymanowskiego.

Dyrygentka z Krakowa

Podczas wieczoru, orkiestrą symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej dyrygowała Katarzyna Tomala-Jedynak.

To absolwentka dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (2013) oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania placówkami kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu (2019). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Jina Wanga, Jormę Panulę, Sian Edwards, Marka Herona, Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Rafała Delektę. Jej repertuar obejmuje zarówno muzykę symfoniczną, kameralną, operową, operetkową, baletową, jak i filmową czy musicalową. Od 2022 roku Pierwsza Dyrygentka i Dyrektor Artystyczna Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Maestra wybrała sobie dzieła spokojne, niej znane, ale bardzo emocjonalne. Poradziła sobie z nimi doskonale.

Opera Wagnera i narodziny syna

Jako pierwsza zabrzmiała uwertura do opery Wagnera "Tannhäuser". To dzieło w trzech aktach, do libretta kompozytora (po niemiecku) ukończone w 1845 r. Po niej zabrzmiał poemat "Idylla Zygfryda"

Wagner skomponował Idyllę Zygfryda jako prezent urodzinowy dla swojej drugiej żony Cosimy po urodzeniu ich syna Zygfryda w 1869 r. Po raz pierwszy wykonano ją w bożonarodzeniowy poranek 25 grudnia 1870 r. przez niewielki zespół Tonhalle Orchester w Zürichu.

Cierpiąca Matka

Na zakończenie zabrzmiało "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego skomponowane w latach 1925-1926 na sopran, alt i baryton, chór mieszany i orkiestrę. Dzieło stanowi zbiór polskiego przekładu hymnu maryjnego, sześciu części, dokonanego przez Józefa Janowskiego. Jego pierwsza kompozycja do tekstu liturgicznego, charakterystyczna dla jego późnego okresu, opiera się częściowo na polskich melodiach i rytmach ludowych. Partie chóralne wykonywali członkowie Chóru Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk Makuch.

Stabat Mater to XIII-wieczny chrześcijański hymn ku czci Najświętszej Maryi Panny, który przedstawia Jej cierpienie jako matki podczas ukrzyżowania jej syna Jezusa Chrystusa. Jej autorem może być franciszkanin lub Jacopone da Todi papież Innocenty III.Tytuł pochodzi od pierwszego wersu „Stabat Mater dolorosa”, co oznacza „stała zasmucona matka”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska