Czy też to zrobiłeś, żeby dostać zniżkę w sklepie online? Chodzi o twoje poufne dane. Teraz mogą nie być bezpieczne

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji.
Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji. pexels
Poufne dane. Jakie informacje o nas udostępniamy w internecie? Okazuje się, że takie działania nie zawsze są bezpieczne. Później nie mamy wpływu na to, jak są wykorzystywane. Czasami w polityce prywatności znajdziemy zapisy, że mogą być przekazywane dalej. Polacy decydują się ujawnić informacje o sobie, jeżeli w zamian za to dostaną zniżkę na zakupy. Wynika tak z badania „Postawy wobec prywatności danych i cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do mediów społecznościowych i aktywności w sieci”. Czy warto?

Spis treści

Jakie informacje zostawiamy o sobie w internecie, a są poufne?

Firma Sophos zapytała polskich użytkowników mediów społecznościowych o to, jakie dane uważają za poufne. Najczęściej wskazywane były:

  • numer PESEL (84%),
  • hasła do logowania (78%),
  • numer konta bankowego (69%),
  • adres zamieszkania (63%).
  • numer telefonu (49%),
  • informacje z życia osobistego (48%) – np. te dotyczące codziennych czynności i odwiedzanych miejsc,
  • swoje imię i nazwisko oraz datę urodzenia (37%)

– Badanie pokazuje, jak duże są różnice w postrzeganiu, tego co uważamy za dane poufne. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że już sam adres e-mail, którym dzielimy się w wielu miejscach, jest kluczowym elementem bezpieczeństwa online. Dane osobowe, takie jak numer PESEL, hasła, czy numer konta bankowego, są niezwykle cenne dla cyberprzestępców – mówi Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos.

Jak dodaje, hakerzy mogą je wykorzystać do kradzieży tożsamości, a nawet oszustw finansowych z poważnymi konsekwencjami prawnymi dla ofiary.

Rabat w zamian za dane osobiste. Czy też je udostępniasz, żeby dostać zniżkę?

Użytkowników mediów społecznościowych spytano o to, czy zdarzyło im się

  • założyć konto w sklepie,
  • zapisać do newslettera,
  • podać datę urodzenia

w zamian za zniżkę na zakupy.

Znaczna część ankietowanych udzieliła twierdzących odpowiedzi. Swój profil w sklepie w zamian za rabat założyła blisko połowa respondentów (46%). 45% uczestników przyznało, że udostępnili swój adres e-mail, aby obniżyć cenę kupowanego produktu lub usługi.

Co piąty użytkownik mediów społecznościowych w celu uzyskania zniżki ujawnił swoją datę urodzenia.

Podawanie swoich danych w czasie zakupów online. Dlaczego to nie zawsze jest bezpieczne?

Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji.

- Czasami takie informacje mogą być udostępniane innym przedsiębiorstwom, np. partnerom marketingowym lub firmom analitycznym. Jest to często zapisane w polityce prywatności, dlatego zawsze warto czytać, kto może uzyskać dostęp przekazanych danych – tłumaczy Chester Wisniewski z Sophos.

Jak dodaje, trzeba być świadomym, że nie zawsze będziemy mieli wpływ na to, do czego zostaną użyte zgromadzone przez sklepy informacje.

- Dlatego przed podaniem adresu e-mail lub innych wrażliwych danych, należy dokładnie przemyśleć, czy dla otrzymywanych korzyści, takich jak zniżki na zakupy, faktycznie warto narażać się na niebezpieczeństwo – tłumaczy Chester Wisniewski.

od 16 lat
Wideo

Ceny warzyw i owoców w maju

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu