Mateusz Juroszek, prezes STS: Zagłębie może zaskoczyć nas pozytywnie, Śląsk to niewykorzystany potencjał

Jakub Guder
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Dziś Zagłębie Lubin podpisze dwuletnią umowę sponsorską z firmą bukmacherską STS. Mateusz Juroszek - prezes STS-u - opowiedział nam, co zyskają obie strony i dlaczego jego firma nie zainwestowała w Śląsk Wrocław.

Podpisujecie umowę z Zagłębiem Lubin - jak długo będzie obowiązywać i gdzie pojawi się Wasze logo?
Podpisujemy umowę na dwa sezony - do czerwca 2021 roku. Nasze logo pojawi się na rękawkach koszulek Zagłębia. Będziemy oczywiście oficjalnym bukmacherem klubu. Można powiedzieć, że to standardowa umowa, na atrakcyjnych dla obu stron warunkach. Z jednej strony będziemy dobrze widoczni na LED-ach wokół boiska czy ściankach sponsorskich, z drugiej - warto być na koszulkach. Nasze logo to tylko trzy litery, więc dobrze wygląda. Wiążąc się z Zagłębiem zyskujemy rozpoznawalność w regionie. Dla nas to fajna sprawa. Od dawna przyglądam się drużynie z Lubina. Trzyma poziom od kilku lat, jest gwarancją gry w górnej ósemce, a to daje kilka dodatkowych meczów z mocnymi rywalami, które będą się dobrze oglądać.

Ile Zagłębie na tym zarobi?
Mogę powiedzieć, że to jest stawka rynkowa. Od kilku lat pracujemy z wieloma klubami z Ekstraklasy. To będzie nasza siódma taka umowa. Myślę, że dla Dolnego Śląska korzystne jest pojawienie się dużej, rozpoznawalnej firmy związanej ze sportem. Muszę powiedzieć, że dość szybko dogadaliśmy się co do kwoty, chociaż oczywiście negocjacje były.

Na co STS liczy w związku z tą współpracą?
Bardzo ważne jest to, aby cały czas być w świadomości kibiców piłkarskich w Polsce, a futbol jest u nas absolutnie najważniejszym sportem. Nie ma co się z tym kłócić. Wiemy, że nasi klienci oglądają Ekstraklasę. Wiele osób na nią może narzekać, ale ją kochamy. Ten model współpracy bardzo dobrze się sprawdza. My wspieramy klub, budujemy świadomość naszej obecności, jesteśmy widoczni w telewizji. Każdy klub ma pewną rzeszę swoich kibiców. Zagłębie umiejscowił bym na solidnym miejscu jeśli chodzi o kluby, z którymi współpracujemy. To zespół, który ma pozytywny wizerunek. Nie pojawiają się tam konflikty, nie ma problemów finansowych. Dla nas to bezpieczny 'deal', bo Zagłębie może nas zaskoczyć tylko pozytywnie. Jeśli chodzi o samą współpracę między nami, to oczywiście wszystko się jeszcze okaże, ale teraz jest super i myślę, że dalej też będzie ok.

A dlaczego wybraliście Zagłębie, a nie Śląsk, który gra w większym mieście i ma wolne miejsce na koszulce dla głównego sponsora?
Czekałem na to pytanie. Muszę napić się wody... (uśmiech). Mój ojciec od 20 lat inwestuje we Wrocławiu. To czołowy deweloper w mieście (Atal - przyp. JG), zakochany w stolicy Dolnego Śląska. Dobrze tu rozwija się biznes, są fajni ludzie, firma deweloperska działa znakomicie. Atal i STS były obecne przy Śląsku w przeszłości. Nasze logo pojawiało się na stadionie. Zawsze się jednak zastanawiamy, dlaczego w bogatym mieście, blisko niemieckiej granicy, gdzie jest piękny stadion i są tradycje, nie można efektywnie zorganizować klubu piłkarskiego? Pech, który prześladuje tę drużynę, budzi smutek. Tam jest wszystko, żeby zrobić porządny zespół, może nie na mistrzostwo, ale na pierwszą czwórkę.

Rozmawialiście kiedyś o poważnej, dużej umowie?
Tak, gdy w klubie był jeszcze prezes Bobowiec. Byłem nawet osobiście we Wrocławiu. Sam negocjowałem kontrakt "koszulkowy". Nie było chemii. Jako przedstawiciel dużej firmy, która chce się związać z klubem, oczekuję determinacji po drugiej stronie. Gdy podpisywaliśmy pierwszy kontrakt z Lechem, prezes "Kolejorza" dzwonił do mnie trzy razy dziennie. Rozmawialiśmy po nocach. Rodziło się to w bólach, ale ich determinacja była niewiarygodna. Tego zabrakło w moim odczuciu we Wrocławiu. Nie dogadaliśmy się. Ja liczyłem na silniejszą współpracę w tym mieście. W porównaniu do innych miast STS nie jest tu tak dobrze widoczny. Może być lepiej. Teraz mogę też trochę zażartować, że może anioł stróż nas ostrzegł, bo ostatnie dwa-trzy lata nie były fenomenalne dla Śląska. Z jednej strony jest sportowo dobre i przewidywalne Zagłębie, z drugiej - Śląsk z niewykorzystanym potencjałem.

Jak polski rynek bukmacherski wygląda na tle reszty Europy?
W różnych krajach różnie to wygląda. W Niemczech rynek jest inny. U nas przez wiele lat bukmacherzy nie mogli wiązać się z klubami, a teraz, kiedy zmieniła się ustawa, wszyscy w to zainwestowali, bo dzięki temu firma istnieje w świadomości klientów. Popularność Premier League jest ogromna w USA, Azji czy Afryce, więc bukmacherzy pojawiają się tam na koszulkach nie po to, aby budować swoją pozycję w Wielkie Brytanii. W Hiszpanii rynek się uregulował - wydano licencje, a do wszystkiego jest biznesowe podejście. Podatki też są odpowiednie dla branży. We Włoszech jest dużo zakazów. U nas w Polsce wykonano w tym zakresie dobrą robotę. My nauczyliśmy wiele klubów współpracy, a one nas.

Ekstraklasa jest u Was najchętniej obstawiana?
Jest w pierwszej szóstce. To jednak dużo mniejsze zainteresowanie niż meczami Barcelony czy Realu.

A start sezonu to dla bukmacherów żniwa?
Paradoksalnie - kilka pierwszych kolejek jest słabych, bo wciąż trwają wakacje. Zainteresowanie wzrasta od września.

Od kiedy zmieniły się przepisy i wprowadzono licencje, przychody "polskich" bukmacherów wzrosły ponoć o 100 proc.
Przez wiele lat branża była chora. Nie było regulacji podatkowych, więc zagraniczne firmy wykorzystywały raje podatkowe. Kiedy to uregulowano, polscy bukmacherzy zwiększyli dochody, ale tez konkurencja się zwiększa. . Chociaż ostatnio szara strefa znów rośnie w siłę i napędza nieuczciwą konkurencję. Kiedyś było pięć licencjonowanych firm, teraz jest 15, a kolejne otwierają się jak grzyby po deszczu. Rynek się zmienia, rośnie, ale sytuacja jest lepsza. To są polskie firmy, które zatrudniają polskich pracowników. I jeszcze jedno: chyba nikt - z wyjątkiem spółek skarbu państwa - nie inwestuje u nas tyle w sport. To część naszej misji. Zresztą akurat u nas w rodzinie wszyscy się interesują sportem. Mój tata był skoczkiem narciarskim, a mama ogląda ekstraklasę. Powinniśmy przy tym działać odpowiedzialnie. Stąd na przykład nasza inicjatywa - Sport Twoją Szansę, dzięki której wspieramy wielu ludzi i sportowych projektów.

A Pan czasem obstawia?
U nas - nie mogę. Takie przepisy. Mam konta testowe, ale nie mogę się rejestrować u konkurencji, bo tam trzeba podać swoje dane i zaraz wszystko by się wydało. Ale kiedy jestem w Londynie zawsze idę do bukmachera i obstawiamy z żoną. Typowaliśmy kiedyś mecz Barcelona - Inter i wygraliśmy kilkaset funtów, ale postawiłem też, że Barcelona wygra Ligę Mistrzów.

Kibice lat 90. - wszystko się zmieniłoPrzestarzałe stadiony, groteskowe kominiarki fanatyków, częste zadymy - futbol lat 90. często przypominał na trybunach dżunglę. Chociaż minęło dopiero 20 lat, to wciąż wielu wspomina tamte czasy - jedno z nostalgią, innych z lekkim uśmiechem. Znaleźliśmy w naszym archiwum zdjęcia przede wszystkim z trybun Zagłębia Lubin i Śląska Wrocław właśnie sprzed dwóch dekad. Zobaczcie, jak to wyglądało, a może ktoś... ZNAJDZIE SIĘ NA ZDJĘCIU!WAŻNE - DO KOLEJNYCH ZDJĘĆ MOŻNA PRZEJŚĆ ZA POMOCĄ GESTÓW LUB STRZAŁEK

Kibice w latach 90. Tak to wyglądało (ZDJĘCIA - Śląsk Wrocła...

We Wrocławiu wybuchła panika. Ludzie wykupili wodę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Mateusz Juroszek, prezes STS: Zagłębie może zaskoczyć nas pozytywnie, Śląsk to niewykorzystany potencjał - Gazeta Wrocławska

Wróć na sportowy24.pl Sportowy 24