Automobilizm. Polski dublet w 24-godzinnym Le Mans! Najstarszy wyścig długodystansowy na świecie rozstrzygnięty. Dwóch Polaków na podium

Zbigniew Czyż
Zbigniew Czyż
Zwycięzcy klasyfikacji generalnej 91. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, zespół Ferrari AF Corse, z Włochami Alessandro Pier Guidim i Antonio Giovinazzim oraz Brytyjczykiem Jamesem Calado w bolidzie
Zwycięzcy klasyfikacji generalnej 91. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, zespół Ferrari AF Corse, z Włochami Alessandro Pier Guidim i Antonio Giovinazzim oraz Brytyjczykiem Jamesem Calado w bolidzie PAP/EPA
Polski zespół Inter Europol Competition z Jakubem Śmiechowskim w składzie wygrał w kategorii LMP2 tegoroczną 91. edycję 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Drugie miejsce wywalczył belgijski team WRT, którego kierowcą jest Robert Kubica. W klasyfikacji generalnej triumfował zespół Ferrari Afcorse, z Włochami Alessandro Pier Guidim i Antonio Giovinazzim oraz Brytyjczykiem Jamesem Calado w bolidzie.

W Inter Europol Competition kierowcami byli Jakub Śmiechowski, Szwajcar Fabio Scherer i Hiszpan Albert Costa. W teamie WRT obok Roberta Kubicy jechali Louis Deletraz ze Szwajcarii oraz urodzony w Angoli Portugalczyk Rui Andrade.

W końcówce wyścigu, na 75 minut przed metą, za kierownicami usiedli Scherer i Deletraz, który zmienił Kubicę. Deletraz narzucił bardzo szybkie tempo i strata WRT wynosząca 26 sekund gdy przejmował od Polaka samochód, szybko zmalała do 10-12 s.

Na finiszu Scherer miał poważny problem, w jego samochodzie doszło do awarii radia, informacje dotyczące sytuacji na torze team mógł mu przekazywać wyłącznie przy pomocy tablic graficznych. Pomimo tego Szwajcar zachował szybkie tempo jazdy i prowadzenie utrzymał do mety.

Pierwsze takie podium w 100 letniej historii wyścigu

Na podium po raz pierwszy w 100-letniej historii Le Mans stanęło dwóch Polaków, Inter Europol Competition jest również pierwszym polskim zespołem, który zwyciężył w tej prestiżowej imprezie.

24-godzinny Le Mans to najstarszy wyścig długodystansowy na świecie, którego historia sięga 1923 roku. Rywalizacja odbywa się na Circuit de la Sarthe, którego pętla wiedzie po torze zamkniętym oraz drogach publicznych. Obecnie liczy sobie ona 13 626 m, co czyni ją najdłuższą w całym kalendarzu FIA WEC.

Klasyfikacja generalna - hypercars:

1. Ferrari 342 okrążenia
2. Toyota Gazoo Racing - strata 1:21.793
3. Cadillac Racing - 2:18.917
4. Cadillac Racing - 2 okrążenia
5. Ferrari - 5 okrążeń
6. Glickenhaus Racing - 7 okrążeń

Kategoria LMP2:

1. Inter Europol Competition (m.in. Jakub Śmiechowski) 328 okrążeń (10. miejsce w klasyfikacji generalnej)
2. Orlen Team WRT (m.in. Robert Kubica) - strata 21.015 (14. miejsce w klasyfikacji generalnej)

3. Duqueine Team - 45.230
4. Alpine - 1:18.346
5. WRT - 1:33.824
6. IDEC Sport - 1:59.757
(PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Automobilizm. Polski dublet w 24-godzinnym Le Mans! Najstarszy wyścig długodystansowy na świecie rozstrzygnięty. Dwóch Polaków na podium - Portal i.pl

Wróć na sportowy24.pl Sportowy 24